Lørdag den 24. september var sidste omgang licensløb for mit vedkommende i denne sæson. Tønder er legendarisk på løbskalenderen, idet der som det eneste sted er brosten på ruten. Brostenene i Møgeltønder ligger "kastet" ned, hvis man da ikke lige kan ramme en position der giver muligheden for at ramme ideallinjen.
Forud for løbet var forventningerne forholdsvis lave, idet jeg ugen forinden blev ramt af en mental træthed i cykelløbene. Evnen til at "overleve" smerten var ikke til stede i Odder, og derfor blev det til en DNF. Jeg havde dog fået trænet godt i ugen op til Tønder med et par lange ture med et par intervaller. Derfor steg forhåbningen om at sidde med i feltet hele løbet igennem og se om der kunne rammes et udbrud.
Jeg ankom ca. 1 time inden start og fik klædt om og mødtes med min holdkammerat Morten Holt, som skulle køre i B-klassen. Vi fik rullet benene godt igang og efter ca. 15 km var jeg klar til at stille mig op til startboksen. Inden da mødtes jeg lige kort med min holdkammerat Mathias Kirk, som for ca. 14 dage siden rykkede op i A-klassen. Vi talte om forventningen til løbet og blev enige om at sidde med i starten og holde os lidt i ro, da der formentlig blev kørt stærkt ud af boksen.
Vanvittig start/fart
Løbet blev skudt igang og straks ud af skolegården blev der angrebet. Derfor blev der kørt en voldsom fart, for det var lidt som om, at alle konti-holdene og DCU-teams gerne ville ramme udbruddet. Vinden, som ofte er en faktor på ruten i Tønder, kom fra nord. Derfor var der modvind, da vi drejede ud på diget. Dette gjorde dog også, at man vidste, at der ville være sidevind efter diget på den nye strækning ind mod Møgeltønder. Derfor var tempoet højt på diget, og flere udbrudsforsøg blev lukket ned. Jeg forholdt mig derfor i ro på hele omgangen og blev let suget med. Da vi ramte brostenen i Møgeltønder blev tempoet skruet yderligere op. Alle ville gerne sidde forrest. Jeg kom ind på brostenene i den sidste 1/3 del af feltet, men sad tæt på maskiner som Frederik Muff (Coloquick) og Morten Gadgaard (Team SparkD). Derfor var jeg ikke i tvivl om, at jeg nok skulle komme ordentlig igennem brostenene. Efter brostenene var der faktisk 15-20 mand, som havde slået et lille hul, men de stoppede umiddelbart efter og feltet blev samlet igen. Efter første omgang på 25 km., havde vi imponerende 49,3 i snit. Derfor blev jeg endnu mere overbevist om, at et udbrudsforsøg på nuværende tidspunkt var dødsdømt og spildte kræfter.
En gruppe kører væk
2. gang gennem Møgeltønder kom der faktisk endnu engang en gruppe væk. Denne gang fortsatte udbruddet og fik hurtigt 30 sekunders hul. Team Give var umiddelbart ikke med i udbruddet, for de samlede hurtigt holdet oppe foran og satte føringsarbejdet igang. Inden vi ramte Møgeltønder 3. gang var udbruddet hentet igen, takket være Team Give. Da vi kørte samlet ud på 4. omgang havde jeg bevæget mig helt frem i fronten af feltet og kortvarigt gik feltet lidt i stå. Jeg prøvede derfor med et angreb og fik en Team IBT rytter med på hjul. Jeg slog ud med armen og han gik forbi. Da jeg kiggede bagud var der et lille hul, men umiddelbart efter kom en Suri - Carl Ras rytter med stort set hele feltet på hjul. Desværre kunne det ikke blive til et udbrud i denne omgang.
Da vi kørte ud på diget i modvinden prøvede en rytter fra Team IBT og én fra Team CO:Play at lave et hul. Da de kørte sad jeg faktisk og overvejede at gå med, men lige foran mig trak en Coloquick-rytter til højre og lukkede min eneste udvej fra positionen i midten af feltet. De to ryttere sejlede væk, og der blev lavet bred front i feltet af Coloquick og Suri - Carl Ras. Jeg kiggede på computeren, som fortsat viste 49 km/t i snit. Det var måske meget godt at få 2 ryttere ud, men alligevel var det lidt en skam, at jeg ikke kom med. Ikke fordi jeg tænkte udbruddet holdt hjem, men ville dog gerne ud og brænde et par tændstikker af og vise Randers-trøjen lidt frem.
Kontrol
Coloquick satte sig herefter frem med hele holdet og kontrollerede feltet. Det resulterede i, at farten gik lidt ud af feltet og hurtigt fik de 2 mand i front 2 minutters forspring. Da vi kørte ind på 5. og næstsidste omgang satte Coloquick igen lidt mere tempoet i feltet. Der skete ikke det helt store i feltet, og det var nemt at sidde på dæk bagerst i feltet, hvor jeg fik en snak med Mathias Kirk omkring finalen. Mathias er hurtig i en spurt, og kan holde mange watt i en 15-20 sekunder. Men han er dog ligesom jeg forholdsvis ny i cykelsporten. Og med en størrelse på feltet på 100 mand, var han dog ikke meget for at skulle positionere sig i en massespurt. Samme følelse har jeg selv siddet med flere gange og jeg ved, at jeg ikke vinder en massespurt. Dog er jeg blevet bedre til at placere mig og smide hjernen lidt til hjørne i en massespurt, men en god placering kan give mig en plads omkring top 25.
Finalen
Da vi kørte ud på sidste omgang hørte jeg speakeren sagde at udbruddet havde 1 minut og 5 sekunder. Det burde ikke være noget problem for Coloquick at lukke det ned. Det var utvivlsomt Mathias Malmberg, som skulle køre spurten for dem. Da vi nærmede os diget kunne man mærke at intensiteten i feltet steg. Der blev ikke givet plads i feltet længere og folk begyndte at finde deres mind-set til en massespurt. Det resulterede da også i et styrt i svinget til diget, hvor jeg så, at Nicklas Amdi (Bache) røg en tur i asfalten. Vist nok med en tysker, som slog et svej ind i Amdi. Amdi kom dog forholdsvis hurtigt på benene igen og da vi ramte højresvinget efter diget skete der endnu et styrt. Jeg sad umiddelbart lige bagved styrtet, men fik styret mig udenom 3 ryttere på asfalten. Jeg så blandt andet at Mikkel Kastrup (Team SparkD) lå på jorden. Der opstod et hul foran mig og ca. 10 andre ryttere og derfor måtte vi lige brænde en tændstik af inden vi ramte bagenden af feltet igen. Mads Emil Dupont (Team Herning) lukkede dog hullet med os alle sammen på hjul. Tilbage i feltet blev der stadig ikke givet plads og jeg sad nærmest sidst hen mod brostenene. Umiddelbart inden opstod der et lille hul i højre side og jeg fik kørt mig ca. 15 pladser frem i feltet. Efter Møgeltønder sad jeg måske som nr. 50, og den var fortsat strukket ud. Lidt af farten gik ud og der kom bredere front. Det resulterede dog i en masse skubben og pludselig lå der 10 mand på tværs af vejen, heriblandt føromtalte Malmberg. Jeg sad helt i højre side af vejen og fik nærmest hoppet over et ben og videre ud i en græsrabat og ind på en cykelsti. Jeg mistede dog ikke rigtig fart og sad herefter i en position omkring nr. 40. Det var til mit held at de styrtede, for pludselig sad jeg bedre placeret efter opkørslen tidligere. Hen imod sidste sving kørte jeg mig lidt længere frem, men i en rundkørsel sad jeg på højreside, hvor en Coloquick rytter droppede tilbage efter et føringsarbejde. Jeg måtte bremse og venstre om, hvilket lige kostede 5-10 pladser. Kort tid efter startede spurten og jeg forsøgte at sprinte. Men en medvindsspurt og let faldende er ikke ideel for mig, specielt med 52/11 som tungeste gear. Jeg fik dog kørt mig lidt frem med endte bag de hurtigste og det blev til en plads som nr. 32. Acceptabelt i en spurt, men hvis jeg ikke havde mistet 10 placeringer umiddelbart inden spurten var det måske muligt med en top 25.
Offseason
Efter løbet blev det officielt offseason fra landevejen. Jeg har haft en god 1. sæson i A-klassen, hvor jeg egentlig føler det er gået bedre end forventet. Jeg laver en gennemgang af sæsonen senere, ligesom jeg laver et indslag omkring vintertræningen og den Zwift-sæson som står for døren.