Offseason og vintertræning.
Efter sidste løb blev kørt i Tønder i slutningen af september, blev det officielt off-season for mit vedkommende, selvom der fortsat var licensløb på kalenderen i weekenden efter. Jeg trak stikket i 12 dage, hvor jeg holdt mig fra cyklen og i stedet løb et par ture og spillede noget padel-tennis. Det var befriende med nogle dage væk fra cyklen, efter en lang sæson, hvor jeg for første gang kørte i A-rækken.

I oktober trillede så en
ny cykel ind i huset. Jeg havde købt en Pronghorn X-road, som er deres nyeste model, som kombinerer landevej
og gravel. Formen på stellet gør den aerodynamisk og samtidig har den bredere forgaffel og bagstage, således at man kan køre på brede graveldæk. Efter købet af denne cykel, har jeg virkelig nydt godt af turene på grusveje og i skoven. Faktisk så meget, at Zwift nærmest er blevet parkeret henover vinteren. Jeg har dog kørt enkelte afdelinger af DCU-cuppen i Superligaen og også kørt Zwift Racing League, men det primære har denne vinter været gravel.
I slutningen af oktober og frem til december har jeg haft arrangeret en Gravel-cup i skovene omkring Randers, sammen med klubkammerat Morten Holt. Det har givet lidt ekstra ”cykelløb”, som virkelig har været sjovt at prøve. I en ellers lang vintertræning, er det fantastisk at kunne komme ud i weekenderne og køre noget cykelløb, som lige presser en det sidste.
På den anden side af nytåret har vi fortsat gravel-cuppen, dog kun med afdelinger hver 2. lørdag, men derudover er vores lokale ”Prestige Cup” igen et stort tilløbsstykke, hvor der bliver kæmpet om den interne håneret i RC1910. Endnu en god måde at presse sig
selv til det ypperste i ”cykelløbet”, som var ca. 1 time.
Foruden disse cykelløb og min daglige træning, så har jeg ligeledes tilbragt flere timer i styrkelokalet end jeg tidligere har gjort. Så må vi se, om det kan ses når foråret kommer og de rigtige cykelløb skal køres.
2023 – ambitioner og mål.
Med en vintertræning, som er forløbet stort set efter planen, så går jeg ind til sæsonen i 2023 med planer om at tage endnu en sæson i A-rækken. Dog tror jeg ikke at året bliver med samme tilgang til løbska
lenderen, som det har været de seneste sæsonen. De seneste år, har jeg fokuseret meget på at deltage i så mange cykelløb som muligt, men med en efterhånden fremskreden alder (i cykelsporten) på 37 år, har jeg besluttet, at jeg i år vælger mine løb med omhu. Jeg vil hellere ankomme til cykelløb med en friskhed, både mentalt og fysisk, således at jeg har lyst til at køre løbet, frem for det indimellem i 2022
føltes lidt som en pligt. Min målsætning for licensløbene i 2023 må være at komme længere frem i løbene og forhåbentlig få lov at køre flere løb, hvor jeg køre om point i sidste ende. Et overordnet mål for året er én gang at ramme top 15, således at der kan tikke 2 point ind på kontoen. Men jeg ved samtidig at det er en meget svær opgave, da niveauet i a-rækken er vanvittig højt. Flere og flere af de ryttere som kører i a-rækken er virkelig på et højt niveau, og vi ser samtidig at der er flere, som tager springet op på Pro-konti og World Tour niveau.
Foruden en række licensløb, har jeg også planer om at deltage i UCI gravel-løbet i Blåvand i maj. Jeg kan se på tilmeldingen, at der er flere andre fra a-klassen, som deltager, så der skal nok blive kamp til stregen. Målsætningen for dette løb må være, at køre top-10 i min aldersgruppe.
Derudover har jeg planer om at se mig om efter et UCI Gran Fondo-løb p
å landevejen, hvor jeg vil køre efter en kvalifikation til amatørernes VM, som bliver kørt i forlængelse af de professionelles VM i Glasgow i august. Det vil være en kæmpe oplevelse at køre om VM-striberne, selvom det ”kun” er for amatører.
Ronde Van Borum

Jeg kørte i går, søndag den 2. april årets første cykelløb. Det var egentlig planen at jeg skulle have kørt det jyske åbningsløb i Rødekro, men side
n jeg kom hjem fra træningslejr på Mallorca den 22. marts, har jeg døjet med en forkølelse. Så med udsigt til kun at kunne præstere på 85-90 %, valgte jeg at tilmelde mig Ronde Van Borum, som er et motionsløb ved Århus. Planen var at køre som hjælper for min holdkammerat og træningsmakker Claus Nylander, men jeg kunne se på startlisten, at der var nogle stærke gutter til start.
Blandt andet kom Frederikshøj med et stærkt hold hvor jeg vidste at både Roar Paaske og Kasper Kalhøj kørte stærkt. Sidstnævnte skal ligesom jeg køre i A-klassen i denne sæson. Derudover var Karl Klinge til start, som sidste år kørte på kontiholdet Coloquick.
Allerede på 2. omgang blev der trykket til den i sidevinden af Frede
rikshøj, og Karl Klinge og jeg sad faktisk lidt på bagkant da den splittede bag de forreste 5-6 mand. Dog fik vi lukket hullet, og så var der etableret et udbrud på 8 mand. 4 fra Frederikshøj, Karl Klinge, Michael Rheis, min landsholdskammerat fra politilandsholdet Lars Lund og jeg selv. Ude på 3. omgang måtte Lars dog strække gevær, da tempoet var skruet voldsomt i vejret. Selv sad jeg også lidt på pumperne, da jeg led under ikke at kunne trække vejret ordentlig grundet forkølelsen. Da vi kørte ud på 7. omgang af 10 begyndte ”finalen” og
Karl Klinge svingede med taktstokken. Til trods for, at han ikke kører på konti-niveau i år, så er han fortsat vanvittig stærk og endte også med at vinde løbet. Karl kørte afsted med en Frederikshøjrytter og vi andre var overladt til de sekundære placeringer. Jeg røg på et tidspunkt i sidevinden, hvor Rheis trykkede til den og måtte tage til takke med 7. pladsen. Men jeg fik det ud af det jeg kom efter. Løbsfart i benene og en god lang træningstur, da jeg cyklede til og fra løbet.

Første licensløb
Årets første licensløb for mit vedkommende bliver formentlig 3. afdeling af 3 dage i Nord. Desværre vil kalenderen ikke at jeg kan køre alle 3 afdelinger, men så møder jeg forhåbentlig frisk op til 3. afdeling ved Aalborg. Eneste hindring pt er den forkølelse, som jeg håber snart slipper taget i mig.
Jeg håber i vil følge med i et spændende 2023, hvor jeg skriver lidt om optakten til de mål der er i løbet af sæsonen, og forhåbentlig når der leveres resultater
Tak fordi I læste med.